یزدفردا "مدیر عامل اتحادیه كشوری تعاونیهای سهام عدالت گفت: از آنجا كه اساسنامه كانون كشوری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی به دلیل نواقص قانونی می‌تواند منجر به انحصارگری گروهی خاص بر سود سهام مردم شود تعدادی از شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی از این كانون خارج شدند.
داریوش پاك‌بین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص دلیل خروج استان سمنان و تهران از كانون كشوری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی، اظهار داشت: كاستی‌ها و نقیصه‌هایی كه در اساسنامه كانون كشوری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی دامنگیر این شركت‌ها شده بود، با لحاظ اینكه هر گونه اصلاح یا تغییر در اساسنامه مستلزم تصویب آئین‌نامه‌ای در آینده بود تصمیم بر آن شد كه استان تهران و سمنان قبل از رأی‌گیری از كانون خارج شوند.
وی با اشاره به اینكه خروج شركت‌های استانی از كانون یكی بعد از دیگری ادامه دارد، خاطرشنان كرد: تا كنون شركت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های تهران، سمنان، آذربایجان غربی و بوشهر با هدف اعتراض به ساختار اساسنامه‌ كانون كشوری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی از كانون خارج شده‌اند.
مدیر عامل اتحادیه‌ كشوری تعاونیهای سهام عدالت افزود: مطابق تمهیدات صورت گرفته در اساسنامه كانون مزبور هر گونه تغییر در اساسنامه امكان‌پذیر نخواهد بود مگر به تصویب "صبا " با توجه به آئین‌نامه‌ای كه قرار است در آتیه نوشته شود بنابراین از آنجا كه لحاظ هر نوع تغییری در اساسنامه مزبور نیازمند هزینه و وقت زیادی است به لحاظ كارشناسی حضور در كانون به امید تغییرات احتمالی چندان كارشناسی و قابل استناد تلقی نمی‌شود.
وی با اشاره به اینكه مطابق تبصره دو اساسنامه كانون هر شركت حقوقی كه نماینده حقیقی خود را معرفی كند تا سه سال حق جایگزینی آن را نخواهد داشت، خاطرنشان كرد: اینكه یك شركت حقوقی بعد از معرفی نماینده حقیقی خود حق تغییر یا جایگزینی فرد دیگری با وی را نداشته باشد مشكلی است در اساسنامه كانون بر آن "عدم جابجایی " تأكید شده است، این در حالی است كه در هیچ جای جهان چنین رویكردی وجود ندارد و هر شركت حقوقی حق دارد در هر زمان كه بخواهد نماینده حقیقی خود را تغییر دهد.
وی با اشاره به اینكه ما معتقد به تخلف در انتخاب اعضای هیأت مدیره كانون هستیم، تأكید كرد:‌ توجه به ساختار و تركیب هیأت مدیره كانون كشوری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی، حكایت از تصدی گروهی خاص بر این كانون با اعمال سیاست‌های غیر معارف دارد چرا كه پیش از تشكیل كانون بدون آنكه اساسنامه كانون در مجمع مطرح و مصوب شده باشد، سیاستگذاران كانون مزبور با دریافت امضاء از متقاضیان عضویت در كانون اساسنامه تصویب‌ نشده آن را نیز به تأیید اعضاء رسانده‌اند.
پاك‌بین ضمن تأكید بر اینكه اساسنامه كانون در بورس نوشته و به شكل غیرمتعارفی مورد تأیید اعضاء قرار گرفته است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد كانون مزبور در واقع همان شركت كارگزاری است كه اعضای آن قصد دارند با دریافت سود سهام مردم از كارخانجات و در اختیار گرفتن این اعتبارات به مدت چندین ماه از سود آن منتفع و سوء استفاده‌های احتمالی را صورت دهند.
وی افزود: تصمیم‌گیران در این عرصه سعی دارند از آشنایان و افراد مورد تأیید خود به جای افراد مورد وثوق شركت‌های تعاونی سهام عدالت و شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی در رأس كانون استفاده كنند كه منطقی به نظر نمی‌رسد و در آینده می‌تواند زمینه‌ساز انحراف اهداف تعیین شده در مسیر توزیع سهام عدالت و تصدی گروهی خاص بر منابع اقتصاد ملی شود.
وی با اشاره به اینكه خروج چهار استان تهران، ایلام، سمنان و بوشهر از كانون به قطعیت رسیده است، گفت: به موجب ماده 10 قانون برنامه چهارم توسعه و قوانین اصلاحی بخش تعاون مقرر شده است تمامی شركت‌هایی كه به تعاونی سهامی عام تبدیل شد‌ه‌اند برای اینكه خودشان بتوانند مدیریت سهام را صورت دهند باید اتحادیه تشكیل دهند.
مدیر عامل اتحادیه كشور تعاونیهای سهام عدالت با تأكید بر اینكه شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی تبدیل شده به تعاونی سهامی عام نمی‌توانند به عضویت كانون درآیند، تصریح كرد:‌ بنابراین هر هشت شركت سرمایه‌گذاری استانی تبدیل به تعاونی سهامی عام شده باید از كانون خارج و در قالب اتحادیه سرمایه‌گذاری، مدیریت منابع خود را در اختیار بگیرند.
وی با اشاره به اینكه متولی تشكیل كانون وزارت اقتصاد و دارایی و اساسنامه آن توسط بورس نوشته شده است، تأكید كرد: از آنجا كه مطابق مواد 23 و 58 اساسنامه كانون كشوری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی تا زمان آئین‌نامه و مصوبه صبا امكان‌پذیر نیست ادامه عضویت در آن در واقع به مفهوم واگذاری منابع حاصله از سود سهام مردم به گروهی خاص است كه نمی‌توان نظارت چندانی در خصوص نحوه توزیع آن داشت.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا